DIGITAL AVATARS IN LEARNING AND KNOWLEDGE MANAGEMENT SYSTEMS

  • Natalia Bobro Private Higher Education Establishment “European University”
Keywords: digital avatars, digitalization, personalized learning, digitalization of education, adaptive education

Abstract

The aim of the article is to study the concept of digital avatars and to substantiate their potential for optimizing the learning process and knowledge management in the context of information overload. Research methodology. The methods of logical generalization, structural analysis and comparative evaluation were used in the work. Results. The integration of digital avatars as a tool for personalizing educational content, modeling cognitive processes, and improving interaction between teachers and students is studied. Recommendations for the implementation of digital avatars to increase the adaptability of educational systems are developed. Practical significance of the research results. The proposed approaches help to increase the efficiency of the educational process through personalization of learning and improvement of knowledge management.

References

1. Gary Woodill. Rapid doubling of knowledge drives change in how weleam. URL: https://gowithfloat.com/ (дата звернення: 23.01.2025).
2. Колодинська Я.О., Скляренко О.В., Ніколаєвський О.Ю. Практичні аспекти розробки інноваційних бізнес ідей з використанням цифрових сервісів. Економіка і управління. 2022. № 4. С. 53-60. DOI: https://doi.org/10.36919/2312-7812.4.2022.53
3. Гук П.В., Скляренко О.В. Економічна доцільність модернізації підприємств з використанням автоматизованих систем. Економіка і управління. 2022. № 2. С. 103-112. DOI: https://doi.org/10.36919/2312-7812.2.2022.103
4. Бобро Н. С. Цифрова трансформація освітніх систем. Ефективна економіка. 2024. № 1. С. 36-41. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105.2024.1.36
5. Krap A., Bataiev S., Bobro N., Kozub V., & Hlevatska N. Examination of digital advancements: Their influence on contemporary corporate management methods and approaches. Multidisciplinary Reviews. 2024. № 7. DOI: https://doi.org/10.31893/multirev.2024spe026
6. Кучерак І. Цифровізація та її вплив на освітній простір в контексті формування ключових компетентностей. Інноваційна педагогіка. 2020. № 2(22). С. 91–94.
7. Марієнко М., Сухих А. Організація навчального процесу у ЗЗСО засобами цифрових технологій під час воєнного стану. Український педагогічний журнал. 2022. № (2). С. 31–37. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-2-31-37
8. Wambsganss T., Janson A., Söllner M., Koedinger K., Leimeister J.M. Improving Students’ Argumentation Skills Using Dynamic Machine-Learning–Based Modeling. Information Systems Research. 2024. С. 1-34. DOI: https://doi.org/10.1287/isre.2021.0615
9. Колодинська Я.О., Гудаков Д.О. Етапи проектування користувальницького інтерфейсу. Науковий вісник. 2023. № 1. С. 61-66. DOI: https://doi.org/978-966-301-265-0/1.2023.61
10. Скляренко О.В., Ягодзінський С.М., Ніколаєвський О.Ю., Невзоров А.В. Цифрові інтерактивні технології навчання як невід’ємна складова сучасного освітнього процесу. Інноваційна педагогіка. 2024. № 68 (2). С. 51-55. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-6085/2024/68.2.51
11. Хоменко О.О., Паустовська М.В., Онищук І.А. Вплив інтерактивних технологій на процес навчання і розвиток здобувачів вищої освіти. Наукові інновації та передові технології. 2024. № 5(33). С. 1222-1231. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-5(33)-1222-1231
12. Alvin Tofifler, Future Shock. New York. NY Bantam Books, 1984. 576 p.
13. Bobro N. The concept of a digital university. Scientific innovations and advanced technologies. 2024. № 9(37). P. 804-811. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-9(37)-804-811
14. Колодинська Я.О., Гудаков Д.О. Етапи проектування користувальницького інтерфейсу. Науковий вісник. 2023. № 1. С. 61-66. DOI: https://doi.org/978-966-301-265-0/1.2023.61
1. Gary Woodill. Rapid doubling of knowledge drives change in how weleam. Available at: https://gowithfloat.com/ (accessed January, 23, 2025).
2. Alvin Tofifler (1984). Future Shock. New York. NY Bantam Books, 576 p.
3. Huk, P. V., Skliarenko, O. V. (2022). Ekonomichna dotsilnist modernizatsii pidpryiemstv z vykorystanniam avtomatyzovanykh system [Economic feasibility of modernization of enterprises using automated systems]. Ekonomika i upravlinnia – Economics and management, 2, 103-112. DOI: https://doi.org/10.36919/2312-7812.2.2022.103 166 [in Ukrainian].
4. Bobro, N. S. (2024). Tsyfrova transformatsiia osvitnikh system [Digital transformation of educational systems]. Efektyvna ekonomika – Efficient economy, 1, 36-41. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105.2024.1.36 [in Ukrainian].
5. Kolodinska, Ya. O., Hudakov, D. O. (2023). Etapy proektuvannia korystuvalnytskoho interfeisu. [Stages of user interface design]. Naukovyi visnyk – Scientific Bulletin, 1, 61-66. DOI: https://doi.org/978-966-301-265-0/1.2023.61 [in Ukrainian].
6. Kolodinska, Ya. O., Skliarenko, O. V., Nikolaievskyi, O. Iu.. (2022). Praktychni aspekty rozrobky innovatsiinykh biznes idei z vykorystanniam tsyfrovykh servisiv [Practical aspects of developing innovative business ideas using digital services]. Ekonomika i upravlinnia – Economics and Management, 4, 53-60. DOI: https://doi.org/10.36919/2312-7812.4.2022.53 [in Ukrainian].
7. Skliarenko, O. V., Yahodzinskyi, S. M., Nikolaievskyi, O. Iu., Nevzorov, A. V. (2024). Tsyfrovi interaktyvni tekhnolohii navchannia yak nevidiemna skladova suchasnoho osvitnoho protsesu [Digital interactive learning technologies as an integral component of the modern educational process]. Innovatsiina pedahohika – Innovative pedagogy, 68 (2), 51-55. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-6085/2024/68.2.51 [in Ukrainian].
8. Khomenko, O. O., Paustovska, M. V., Onyshchuk, I. A. (2024). Vplyv interaktyvnykh tekhnolohii na protses navchannia i rozvytok zdobuvachiv vyshchoi osvity [The influence of interactive technologies on the learning process and development of higher education students]. Naukovi innovatsii ta peredovi tekhnolohii – Scientific innovations and advanced technologies, 5(33), 1222-1231. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-5(33)-1222-1231[in Ukrainian].
9. Krap, A., Bataiev, S., Bobro, N., Kozub, V., & Hlevatska, N. (2024). Examination of digital advancements: Their influence on contemporary corporate management methods and approaches. Multidisciplinary Reviews, 7. DOI: https://doi.org/10.31893/multirev.2024spe026
10. Kucherak, I. (2020). Tsyfrovizatsiia ta yii vplyv na osvitnii prostir v konteksti formuvannia kliuchovykh kompetent-nostei [Digitization and its impact on the educational space in the context of the formation of key competencies]. Innovatsiina pedahohika – Innovative pedagogy, 2(22), 91–94. Available at: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2020/22/part_2/22.pdf
11. Marienko, M., & Sukhikh, A. (2022). Orhanizatsiia navchalnoho protsesu u ZZSO zasobamy tsyfrovykh tekhnolohii pid chas voiennoho stanu [Organization of the educational process in the Military Academy by means of digital technologies during martial law]. Ukrainskyi Pedahohichnyi zhurnal – Ukrainian Pedagogical Journal, (2), 31–37. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-2-31-37
12. Bobro, N. (2024). The concept of a digital university. Scientific innovations and advanced technologies. 9(37), 804-811. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-9(37)-804-811
13. Kolodinska, Ya. O., Hudakov, D. O. (2023). Etapy proektuvannia korystuvalnytskoho interfeisu. [Stages of user interface design]. Naukovyi visnyk – Scientific Bulletin, 1, 61-66. DOI: https://doi.org/978-966-301-265-0/1.2023.61
14. Wambsganss, T., Janson, A., Söllner, M., Koedinger, K., Leimeister, J. M. (2024). Improving Students’ Argumentation Skills Using Dynamic Machine-Learning–Based Modeling. Information Systems Research, 1-34. DOI: https://doi.org/10.1287/isre.2021.0615
Article views: 74
PDF Downloads: 33
Published
2025-01-31
How to Cite
Bobro, N. (2025). DIGITAL AVATARS IN LEARNING AND KNOWLEDGE MANAGEMENT SYSTEMS. Scientific Bulletin of Poltava University of Economics and Trade. A Series of “Economic Sciences”, (1 (115), 162-166. https://doi.org/10.37734/2409-6873-2025-1-23