МОДЕЛІ ОСВІТНЬОГО МЕНЕДЖМЕНТУ В КРАЇНАХ ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ: ІМПЛЕМЕНТАЦІЙНІ МОЖЛИВОСТІ ДЛЯ УКРАЇНИ
Анотація
Мета статті полягає в систематизації ключових моделей освітнього менеджменту, що функціонують у країнах Європейського Союзу, з метою виявлення їх особливостей та можливостей імплементації у систему управління закладами загальної середньої освіти України. Методика дослідження: використано компаративний аналіз освітніх систем країн ЄС, систематизацію моделей освітнього менеджменту, аналіз практичних кейсів у сфері управління закладами загальної середньої освіти. Результати: визначено релевантні для України моделі освітнього менеджменту, які базуються на принципах децентралізації, управлінської автономії, цифрового управління та активної участі стейкголдерів, передусім територіальних громад. Обґрунтовано необхідність створення нормативно-правового підґрунтя, розвитку цифрової інфраструктури, безперервного професійного розвитку управлінських кадрів і академічних спільнот. Практична значущість результатів дослідження: отримані висновки можуть бути використані при формуванні політики управління освітнім закладом. Імплементація запропонованих рішень сприятиме формуванню адаптивної, ефективної та стійкої до криз системи освіти в Україні.
Посилання
Автономія як шлях до ефективного менеджменту школи : метод. рекомендації / А. Сеїтосманов, О. Фасоля, В. Мархлєвскі. Київ, 2019. 47 с.
Єгоров Г. С., Лавриченко Н. М., Мельниченко Б. Ф. Тенденції реформування загальної середньої освіти у країнах Європейського Союзу. Ч. І. / за ред. Н. М. Лавриченко. Київ : Педагогічна думка, 2008. 146 с.
Лавриченко Н. Сучасні моделі загальної середньої освіти в європейському вимірі. Studies in Comparative Education. 2013. № (2). DOI: https://doi.org/10.31499/2306-5532.2.2009.17852 (дата звернення: 26.06.2025).
Лавриченко Н.М. Стратегії управління якістю шкільної освіти у країнах ЄС та США. Порівняльно-педагогічні студії. 2013. № 2-3. С. 75-87.
Райчева Л.І., Нестерова К.С. Принцип автономії закладу вищої освіти: можливості, ризики та моделі реалізації. Розвиток міста. 2025. № 2(06). С. 175 – 180.
Шпарик О.М. Інтеграція шкільних систем у Європейському Союзі: сучасні тенденції. Український педагогічний журнал. 2024. № 3. С. 41-51.
Network of Experts in Social Sciences of Education and Training (NESET). Resilience and innovation in education systems under stress. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2023. 78 p.
European Educational Area: Opportunity and Challenges for Ukraine (2019–2022): проєкт ЄС. URL: https://education-eu.ua/project (дата звернення: 26.06.2025).
Eurydice. Autonomy of schools in Europe: policies and practices. European Commission, 2022. URL: https://eurydice.eacea.ec.europa.eu (дата звернення: 26.06.2025).
Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua (дата звернення: 26.06.2025).
GIZ, ULEAD with Europe. Decentralisation and education: policy notes and practices. Kyiv: GIZ, 2021. 54 p.
Seitotsmanov A, Fasolia O., Markhlevskyi V. (2019) Avtonomiia yak shliakh do efektyvnoho menedzhmentu shkoly: metodychni rekomendatsii [Autonomy as a path to effective school management: methodological recommendations]. Kyiv, 47 p. [in Ukrainian].
Yehorov H. S., Lavrychenko,N. M., Melnychenko, B. F. (2008). Tendentsii reformuvannia zahalnoi serednoi osvity u krainakh Yevropeiskoho Soiuzu. Ch. I [Trends of secondary education reform in EU countries. Part I]. In N. M. Lavrychenko (Ed.). Kyiv: Pedahohichna dumka, 146 p. [in Ukrainian].
Lavrychenko N. (2013). Suchasni modeli zahalnoi serednoi osvity v yevropeiskomu vymiri [Modern models of general secondary education in the European dimension]. Studies in Comparative Education, no. 2. DOI: https://doi.org/10.31499/2306-5532.2.2009.17852 [in Ukrainian].
Lavrychenko N. M. (2013). Stratehii upravlinnia yakistiu shkilnoi osvity u krainakh YeS ta SShA [Quality management strategies in school education in EU and USA]. Porivnialno-pedahohichni studii, no. 2–3, pp. 75–87. [in Ukrainian].
Raicheva L. I., Nesterova K. S. (2025). Pryntsyp avtonomii zakladu vyshchoi osvity: mozhlyvosti, ryzyky ta modeli realizatsii [The principle of autonomy of higher education institutions: possibilities, risks and implementation models]. Rozvytok mista, no. 2(06), pp. 175–180. [in Ukrainian].
Shparyk O. M. (2024). Intehratsiia shkilnykh system u Yevropeiskomu Soiuzi: suchasni tendentsii [Integration of school systems in the European Union: modern trends]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, no. 3, pp. 41–51. [in Ukrainian].
Network of Experts in Social Sciences of Education and Training (NESET). (2023). Resilience and innovation in education systems under stress. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 78 p.
European Educational Area: Opportunity and Challenges for Ukraine (2019–2022): proiekt YeS [European Educational Area: Opportunity and Challenges for Ukraine (2019–2022): EU project]. Available at: https://education-eu.ua/project (accessed June 26, 2025). [in Ukrainian].
Eurydice. (2022). Autonomy of schools in Europe: policies and practices. European Commission. Available at: https://eurydice.eacea.ec.europa.eu (accessed June 26, 2025).
Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy [Ministry of Education and Science of Ukraine]. Available at: https://mon.gov.ua (accessed June 26, 2025). [in Ukrainian].
GIZ, ULEAD with Europe. (2021). Decentralisation and education: policy notes and practices. Kyiv: GIZ, 54 p.