ІНСТРУМЕНТИ СТРАТЕГІЧНОГО УПРАВЛІННЯ ЗЗСО В УМОВАХ ТРАНСФОРМАЦІЙНОЇ ДИНАМІКИ
Анотація
Мета статті полягає у виявленні ефективних стратегічних інструментів управління ЗЗСО та формування практичних рекомендацій щодо їх застосування. Методика дослідження: Методологічну основу становлять теоретичний аналіз наукових джерел і практичний емпіричний компонент — опитування працівників трьох закладів освіти м. Одеси. Результати вказують на позитивне сприйняття чинної стратегії більшістю респондентів, але водночас засвідчують недостатній рівень залучення стейкголдерів до процесів стратегування. Визначено ключові бар’єри, зокрема брак фінансування та інституційної підтримки. Практична значущість результатів дослідження полягає в розробці рекомендацій щодо підвищення ефективності стратегічного управління через посилення інклюзивності, впровадження SMART-цілей, KPI та внутрішнього аудиту, що може бути використано керівниками освітніх закладів у реальному управлінському процесі.
Посилання
Козир М., Косачевич О., Терещенко О. Стратегія розвитку закладу загальної середньої освіти як запорука якісного освітнього середовища. Збірник наукових праць. 2024. № 41 (1). С. 52 – 58.
Зубрицька С.П. Концептуальні засади Комплексної Стратегії розвитку Нерубайського академічного ліцею № 1 Нерубайської сільської ради. Модернізація освітнього процесу в сучасних закладах освіти: зб. матеріалів І Всеукр. наук.-практ. конф. (Одеса, 26–27 лютого 2024 р.). Одеса: Ун-т Ушинського, 2024. С. 5–18.
Управління закладом освіти: підручник для здобувачів другого рівня вищої освіти пед. ун-тів / С. Г. Немченко, В. В. Крижко, О. С. Боднар [та ін.]. 2-е вид., перероб. і допов. Бердянськ: БДПУ, 2022. 506 с.
Fullan M. The New Meaning of Educational Change. Teachers College Press, 2016. URL: https://michaelfullan.ca/books/new-meaning-educational-change/ (дата звернення: 23.07.2025).
OECD. Education at a Glance. URL: https://www.oecd.org/education/education-at-a-glance/ (дата звернення: 23.07.2025).
Ренькас Б.М. Формування стратегії розвитку закладу загальної середньої освіти. Народна освіта: електронне наукове фахове видання. URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=6248&utm_source=chatgpt.com 5.(дата звернення: 23.07.2025).
Краснокутська Н.С., Кабанець І.А. Стратегічне управління : навчальний посібник для студентів економічних спеціальностей. Харків : НТУ «ХПІ», 2017. 460 с.
Райчева Л.І., Нестерова К.С. Принцип автономії закладу вищої освіти: можливості, ризики та моделі реалізації. Розвиток міста. 2025. № 2(06). С. 175 – 180.
Kozyr M., Kosachevych O., Tereshchenko O. (2024). Stratehiia rozvytku zakladu zahalnoi serednoi osvity yak zaporuka yakisnoho osvitnoho seredovyshcha [Strategy for the development of a general secondary education institution as a guarantee of a quality educational environment]. Zbirnyk naukovykh prats, vol. (41)1, pp. 52–58. [In Ukrainian]
Zubrytska S. P. (2024). Kontseptualni zasady Kompleksnoi Stratehii rozvytku Nerubaivskoho akademichnoho litseiu №1 Nerubaivskoi silskoi rady [Conceptual foundations of the Comprehensive Strategy for the development of Nerubaivskyi Academic Lyceum No. 1 of the Nerubaivska Village Council]. In I. A. Kniazheva et al. (Eds.), Modernizatsiia osvitnoho protsesu v suchasnykh zakladakh osvity: Zbirnyk materialiv I Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (Odesa, February 26–27, 2024). Odesa: Ushynsky University, pp. 5–18. [In Ukrainian]
Nemchenko S. H., Kryzhko V. V., Bodnar O. S., Radul V. V., Starokozhko O. M., Kondratenko Yu. I. (2022). Upravlinnia zakladom osvity: Pidruchnyk dlia zdobuvachiv druhoho rivnia vyshchoi osvity pedahohichnykh universytetiv [Management of an educational institution: Textbook for second-level higher education applicants in pedagogical universities] (2nd ed., rev. and enl.). Berdiansk: BDPU, 506 p.[In Ukrainian]
Fullan, M. (2016). The new meaning of educational change (5th ed.). Teachers College Press. Available at: https://michaelfullan.ca/books/new-meaning-educational-change/
OECD. (n.d.). Education at a glance. Available at: https://www.oecd.org/education/education-at-a-glance/
Renkas, B. M. (n.d.). Formuvannia stratehii rozvytku zakladu zahalnoi serednoi osvity [Formation of a development strategy for a general secondary education institution]. Narodna Osvita: Elektronne naukove fakhove vydannia – Narodna Osvita: Electronic Scientific Professional Edition. Available at: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=6248 (accessed July 23, 2025). [in Ukrainian].
Krasnokutska N. S., Kabanets I. A. (2017). Stratehichne upravlinnia: navchalnyi posibnyk dlia studentiv ekonomichnykh spetsialnostei [Strategic management: A textbook for students of economic specialties]. Kharkiv: NTU "KhPI", 460 p. [in Ukrainian].
Raicheva L. I., Nesterova K. S. (2025). Pryntsyp avtonomii zakladu vyshchoi osvity: Mozhlyvosti, ryzyky ta modeli realizatsii [The principle of autonomy in higher education institutions: Opportunities, risks, and implementation models]. Rozvytok Mista, vol. 2 (06),pp. 175–180. [In Ukrainian]