ТРАНСДИСЦИПЛІНАРНІСТЬ В ДОСЛІДЖЕННІ МІЖНАРОДНОГО ТУРИЗМУ ЯК ІНСТРУМЕНТУ ПУБЛІЧНОЇ ДИПЛОМАТІЇ
Анотація
Мета статті пов’язана з застосуванням транс дисциплінарного підходу в процесі дослідження міжнародного туризму як інструменту публічної дипломатії. Методика дослідження. Наукові завдання, що поставлені у статті, вирішені за допомогою загальнонаукових методів аналізу та синтезу, систематизації та узагальнення. Застосовано особистісну методологію постнекласичної економічної науки, концепцію сумісно-розділених відносин. Результати. З’ясовано, що транс дисциплінарний підхід дозволяє використати результати мультидисциплінарних наукових досліджень діяльності цілісної триіпостасної особистості в сфері міжнародного туризму як інструменту публічної дипломатії. Практична значущість результатів дослідження. У статті обгрунтовано погляд на міжнародний туризм як елемент системи заходів, за допомогою яких держава комунікує з громадськістю інших держав. В процесі підготовки фахівців з туризму та рекреації актуальним є формування навиків реалізації національних цілей через публічну дипломатію і міжнародний туризм здобувачами вищої освіти.
Посилання
Долинська О. О., Шоробура І. М., Біницька О. П. Міжнародні договори та взаємовідносини у розвитку туризму. Економіка та суспільство. 2024. Вип. 62. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/3905/3828
Зайцева В. М., Корнієнко О. М. Міжнародний туризм та глобалізація в сучасному світі. Вісник Запорізького національного університету. 2012. № 2(8). C. 55–65.
Костиря І. О. Білецька О. О. Гастрономічний туризм як інструмент культурного брендингу України. Питання культурології. 2021. № 38. С. 301–312.
Лиман С. І. Парфіненко А. Ю., Посохов І. С. Історія туризму : навчальний посібник : (для студентів спец. "Туризм"). Суми : Університетська книга, 2018. 371 с.
Лиман С. І., Парфіненко А. Ю. Історія міжнародних відносин та дипломатії (довестфальська доба) : навчальний посібник. Суми : Університетська книга, 2024. 700 с.
Мазука Л. Закордонне українство в системі публічної дипломатії України. Політичні дослідження. 2024. № 2 (8). С. 180–202.
Мілінчук О. В. Еволюція туризму як об’єкта наукових досліджень. Інтелект ХХІ. 2017. № 21. С. 300–308.
Наумік-Гладка К. Г. Розвиток безпеки міжнародної підприємницької діяльності та івент-туризму в умовах цифрових технологій та психологізації. Вісник КНУТД. Серія: економічні науки. 2020. № 5. С. 28–37.
Павлюх М. В., Кушней С. Р. Публічна дипломатія як тренд у сучасних політичних відносинах: процеси трансформації. Політичне життя. 2022. № 4. С. 122–127.
Парфіненко А. Ю. Міжнародний туризм як інструмент публічної дипломатії: нові можливості для посилення зовнішньополітичного впливу України. Актуальні проблеми міжнародних відносин. 2016. Вип. 127 (частина І). № 127. С. 27–41.
Парфіненко А. Міжнародний туризм як складова частина ліберального світового порядку. Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії. 2023. № 2. С. 33–51.
Скляр Г. П., Кобобел А. Є. Дозвіллєво-туристична діяльність: трансдисциплінарний погляд. Туризм і гостинність: стан, проблеми, перспективи : матер. VIII Міжнар.наук.-практ. конф. (16 травня 2024 р., м. Черкаси). Черкаси : Вид-ць Юлія Чабаненко, 2024. С. 54–57.
Скляр Г. П., Логвин М. М., Логвин Д. М., Черкаська А. В., Наріжняк К. С. Культура та підприємництво у туризмознавстві: трансдисциплінарний підхід. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. Серія: економічні науки. 2024. № 3. С. 37–42.
Стратегія публічної дипломатії міністерства закордонних справ України на 2021-2025 роки. URL: https://mfa.gov.ua/storage/app/sites/1/%D0%A1%D1%82%D1%80%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%B3%D1%96%D1%97/public-diplomacy-strategy.pdf
Фіногенова С., Коцан Н., Коцан В. Історичні особливості розвитку міжнародного туризму Іспанії як елементу публічної дипломатії. Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії. 2023. № 1 (15). С. 170–180.
Худавердієва В. А. Культура та туризм як складова частина історико-культурної спадщини в умовах глобалізації та євроінтеграції. Український мистецтвознавчий дискурс. 2024. Спецвипуск. С. 56–63.
Чепурда Г. М., Старинець О. А., Шестель О. Г. Міжнародні туристичні організації та їх роль в розвитку туризму та готельно-ресторанного бізнесу в умовах сьогодення. Інновації та технології в сфері послуг і харчування. 2024. № 1. С. 46–56.
Юрченко О.А. Публічна дипломатія як форма міжнародної комунікації, її роль у формуванні іміджу України. Економіка та суспільство. 2024. URL. Вип. 64. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/4339
Dolynska O. O., Shorobura I. M., Binytska O. P. (2024). Mizhnarodni dohovory ta vzaiemovidnosyny u rozvytku turyzmu [International agreements and relations in tourism development]. Ekonomika ta Suspilstvo – Economy and Society, no. 62. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/3905/3828 (accessed May 5, 2025). [in Ukrainian].
Zaitseva V. M., Korniienko O. M. (2012). Mizhnarodnyi turyzm ta hlobalizatsiia v suchasnomu sviti [International tourism and globalization in the modern world]. Visnyk Zaporizkoho Natsionalnoho Universytetu – Bulletin of Zaporizhzhіa National University. Economic Sciences, vol. 2(8), pp. 55–65 [in Ukrainian].
Kostyria I. O., Biletska O. O. (2021). Hastronomichnyi turyzm yak instrument kulturnoho brendynhu Ukrainy [Gastronomic tourism as a tool for cultural branding of Ukraine]. Pytannia Kulturolohii – Issues in Cultural Studies, no. 38, pp. 301–312 [in Ukrainian].
Lyman S. I., Parfinenko A. Iu., Posokhov I. S. (2018). Istoriia turyzmu : navchalnyi posibnyk : (dlia studentiv spets. "Turyzm") [History of tourism: textbook: (for students of the specialty "Tourism")]. Sumy : Universytetska knyha, 371 p. [in Ukrainian].
Lyman S. I., Parfinenko A. Iu. (2024). Istoriia mizhnarodnykh vidnosyn ta dyplomatii (dovestfalska doba): navchalnyi posibnyk [History of international relations and diplomacy (pre-Westphalian period) : tutorial]. Sumy : Universytetska knyha, 700 p. [in Ukrainian].
Mazuka L. (2024). Zakordonne ukrainstvo v systemi publichnoi dyplomatii Ukrainy [Ukrainians abroad in the system of public diplomacy of Ukraine]. Politychni Doslidzhennia – Political Studies, vol. 2(8), pp. 184–202 [in Ukrainian].
Milinchuk O. V. (2017). Evoliutsiia turyzmu yak obiekta naukovykh doslidzhen [Evolution of tourism as an object of scientific research]. Intelekt ХХI – Intellect ХХІ, no. 21, pp. 300–308 [in Ukrainian].
Naumik-Hladka K. H. (2020). Rozvytok bezpeky mizhnarodnoi pidpryiemnytskoi diialnosti ta ivent-turyzmu v umovakh tsyfrovykh tekhnolohii ta psykholohizatsii [Development of security of international business and event tourism in the context of digital technologies and psychologization]. Visnyk Kyivskoho Natsionalnoho Universytetu Tekhnolohii ta Dyzainu. Seriia: ekonomichni nauky – Bulletin of the Kyiv National University of Technology and Design. Series: economic sciences, no. 5, pp. 28–37 [in Ukrainian].
Pavliukh M. V., Kushnei S. R. (2022). Publichna dyplomatiia yak trend u suchasnykh politychnykh vidnosynakh: protsesy transformatsii [Public diplomacy as a trend in modern political relations: transformation processes]. Politychne Zhyttia – Political Life, no. 4, pp. 122–127 [in Ukrainian].
Parfinenko A. Iu. (2016). Mizhnarodnyi turyzm yak instrument publichnoi dyplomatii: novi mozhlyvosti dlia posylennia zovnishnopolitychnoho vplyvu Ukrainy [International tourism as an instrument of public diplomacy: new opportunities for strengthening Ukraine's foreign policy influence]. Aktualni Problemy Mizhnarodnykh Vidnosyn – Actual Problems of International Relations, no. 127 (part I), pp. 27–41 [in Ukrainian].
Parfinenko A. (2023). Mizhnarodnyi turyzm yak skladova chastyna liberalnoho svitovoho poriadku [International tourism as an integral part of the liberal world order]. Mizhnarodni Vidnosyny, Suspilni Komunikatsii ta Rehionalni Studii – International Relations, Public Communications and Regional Studies, no. 2, pp. 33–51 [in Ukrainian].
Skliar H. P., Kobobel A. Ie. (May 16, 2024). Dozvillievo-turystychna diialnist: transdystsyplinarnyi pohliad [Leisure and tourism activities: a transdisciplinary perspective]. Turyzm i hostynnist: stan, problemy, perspektyvy : materialy VIII Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii. Cherkasy: Vyd-ts Yuliia Chabanenko, pp. 54–57 [in Ukrainian].
Skliar H. P., Lohvyn M. M., Lohvyn D. M., Cherkaska A. V., Narizhniak K. S. (2024). Kultura ta pidpryiemnytstvo u turyzmoznavstvi: transdystsyplinarnyi pidkhid [Culture and entrepreneurship in tourism studies: a transdisciplinary approach]. Naukovyi Visnyk Poltavskoho Universytetu Ekonomiky i Torhivli. Seriia: ekonomichni nauky – Scientific Bulletin of Poltava University of Economics and Trade. Series «Economic Sciences», no. 3, pp. 37–42 [in Ukrainian].
Stratehiia publichnoi dyplomatii ministerstva zakordonnykh sprav Ukrainy na 2021-2025 roky [Public diplomacy strategy of the ministry of foreign affairs of Ukraine for 2021-2025]. Available at: https://mfa.gov.ua/storage/app/sites/1/%D0%A1%D1%82%D1%80%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%B3%D1%96%D1%97/public-diplomacy-strategy.pdf (accessed May 12, 2025). [in Ukrainian].
Finohenov, S., Kotsan N., Kotsan V. (2023). Istorychni osoblyvosti rozvytku mizhnarodnoho turyzmu Ispanii yak elementu publichnoi dyplomatii [Historical peculiarities of the development of international tourism in Spain as an element of public diplomacy]. Mizhnarodni Vidnosyny, Suspilni Komunikatsii ta Rehionalni Studii – International Relations, Public Communications and Regional Studies, vol. 1(15), pp. 170–180 [in Ukrainian].
Khudaverdiieva, V. A. (2024). Kultura ta turyzm yak skladova chastyna istoryko-kulturnoi spadshchyny v umovakh hlobalizatsii ta yevrointehratsii [Culture and tourism as an integral part of historical and cultural heritage in the context of globalization and European integration]. Ukrainskyi Mystetstvoznavchyi Dyskurs – Ukrainian Art Discourse, Spetsvypusk, pp. 56–63. DOI: https://doi.org/10.32782/uad.2022.spec.7 (accessed May 14, 2025). [in Ukrainian].
Chepurda H. M., Starynets O. A., Shestel O. H. (2024). Mizhnarodni turystychni orhanizatsii ta yikh rol v rozvytku turyzmu ta hotelno-restorannoho biznesu v umovakh sohodennia [International tourism organizations and their role in the development of tourism and hotel and restaurant business in the current conditions]. Innovatsii ta Tekhnolohii v Sferi Posluh i Kharchuvannia – Innovations and Technologies in the Service Sphere and Food Industry, no. 1, pp. 46–56 [in Ukrainian].
Yurchenko O. A. (2024). Publichna dyplomatiia yak forma mizhnarodnoi komunikatsii, yii rol u formuvanni imidzhu Ukrainy [Public diplomacy as a form of international communication and its role in shaping Ukraine's image]. Ekonomika ta Suspilstvo – Economy and Society, no. 64. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/4339 (accessed May 16, 2025). [in Ukrainian].